Реальні борги, примарні перспективи: Чому рівненський аеропорт не може "злетіти"

Рівне не має чіткого плану, як вивести місцевий аеропорт з боргів і де взяти кошти на розвиток, але пошуки інвестора тривають

Реальні борги, примарні перспективи: Чом…

Змінюються голови Рівненської обласної ради, періодично змінюється її склад, змінюються обличчя у кріслі голови облдержадміністрації та прізвище на табличці при вході в кабінет. Незмінним залишається одне: обіцянки вивести Рівненський аеропорт з глибокої кризи й запустити з Рівного регулярні авіарейси. Кожен новий голова чомусь вважає аеропорт козирною картою у своїй грі і намагається показати свою особливу значущість у ній. Але у вирішенні проблем аеропорту достеменно суттєво нічого не міняється.

Кожен новий склад обласної ради шукає примарного інвестора, який купить аеропорт з мільйонними боргами та вкладе кошти у його розвиток. Грошей потрібно чимало, повертаються такі капіталовкладення не скоро. А оскільки авіація в Україні розвинена далеко не так, як, скажімо, в США, то й купувати рівненський аеропорт ніхто не поспішає.

Чартерну програму туристичних польотів до Туреччини, яку чиновники в Рівному назвали відродженням пасажирських рейсів, компанія TPG на початку серпня згорнула як неприбуткову - не набиралась достатня кількість пасажирів. Крім того, влітку Державіаслужба провела перевірку Міжнародного аеропорту "Рівне" і заявила, що не видасть потрібні сертифікати, поки не будуть усунуті недоліки: замінено старий паркан, придбано металодетектор, обладнано кімнати особистого огляду тощо. На все це потрібні мільйони гривень. Та аеропорт так і не зміг погасити давній 13-мільйонний борг перед Пенсійним фондом та Податковою, тому рахунки залишаються арештованими. Годі щось казати про розвиток, усі надходження автоматично йдуть на погашення боргу.

Заступник голови Рівненської облдержадміністрації Ігор Тимошенко вважає, що у цій ситуації інвестор, якби захотів, зміг би погасити борг. А обласна рада, хоч і є власником, навіть якби відшукала у себе ці гроші, то не змогла б сплатити борги аеропорту: закон не дозволяє їй це зробити.

І все ж чиновник не втрачає оптимізму і каже, що налагодження чартерних пасажирських перевезень вкупі з транспортними (бо на одних пасажирських рівненський аеропорт не "витягне"), зможе втримати його на плаву.

"Зараз в аеропорту базується кілька вантажних Ан-12, потрібно розвивати цей напрямок. Звичайно, це ще далеко не логістичний хаб, але ми працюємо в цьому напрямку. Принаймні, аеропорт не перебуває зараз в глухому куті, техніки для його роботи на мінімальному рівні поки що вистачає. І якщо керівництво працюватиме далі над збільшенням рейсів, аеропорт зможе працювати", - розповів Тимошенко.

Цієї осені компанія "Дьюті Фрі Україна ЛТД" звернулася до Рівненської обласної ради як до власника аеропорту з проханням дати дозвіл на ремонт приміщення під свій магазин. Компанія орендує 22 кв. м і хоче зробити реконструкцію цієї площі під дьюті-фрі. Однак профільна комісія облради відмовила, порадивши звертатися з цим питанням, коли з Рівного будуть хоч якісь авіарейси. Облрада остерігається, що компанія "Дьюті Фрі Україна ЛТД" може використати ремонт як привід приватизувати частину приміщення аеропорту, якщо зробить там невід'ємні поліпшення. І якщо усе ж прийде колись інвестор, ця приватизація може стати на заваді великому проекту. От тільки цей прихід інвестора поки що вельми примарний.

За словами Тимошенка, усі аеропорти України є комунальними або державними. Великому бізнесу вони поки нецікаві. Для прикладу, у Польщі, де аеропорти вивели на сучасний рівень коштом Євросоюзу, на прибутки вони виходять лише за кілька років повноцінної роботи.

Нині Рівне не має чіткого плану, як вивести аеропорт з боргів і де взяти кошти на розвиток. Тому керівництво облради спонукає керівництво аеропорту шукати шляхи налагодження регулярного пасажирського та транспортного авіасполучення, вважаючи, що так він зможе навіть за нинішніх умов втриматися хоча б на мінімальній рентабельності. І, знову ж таки, шукає інвестора.

Разом з тим, екс-голова Рівненської облради, а нині її депутат Михайло Кириллов вважає, що для налагодження нормальної роботи потрібні чималі кошти на погашення боргів, придбання необхідної техніки та реконструкцію. З його слів, за останні два роки обласна рада нічого конкретного для його розвитку не зробила, хіба що себе прорекламувала.

А голова комунальної комісії Рівненської облради Віталій Бойко взагалі вважає, що потрібно віддати аеропорт в оренду за одну гривню на 49 років. "Щоб зайшов інвестор, вклав власні кошти, і літали з Рівного пасажирські та вантажні літаки, а ми матимемо податки, робочі місця", - переконує Бойко.

Зазначимо, що нещодавно голова облдержадміністрації Олексій Муляренко підписав розпорядження "Про план на 2018-2020 роки з реалізації стратегії розвитку Рівненської області". І вона передбачає отримання аеропортом у 2018-2020 роках з державного та місцевих бюджетів 67 мільйонів гривень на створення транспортного логістичного комплексу. Однак ця стратегія – не більше, ніж паперові плани, бо не гарантує ні фінансування, ні логістичного комплексу. Якщо ж будуть бодай якісь кошти, то під цю програму їх, безумовно, швидко освоять.

Довідка Depo.Львів. Аеропорт "Рівне" (IATA:RWN, ICAO:UKLR) - аеропорт у місті Рівному, побудований 1944 року, почав роботу як пасажирський у 1945-му. Розташований в селі Велика Омеляна за 4 км у південно-західному напрямку від Рівного (Дубенська траса).

У 1977 році в Рівному було збудовано сучасний аеровокзальний комплекс із якісною злітною смугою, що дозволило приймати літаки типу Ту-134, Ту-154, Як-40, Як-42, Іл-76 та інші. На початку 1980-х тут освоїли новий тип літаків - Л-410 УВП. У 1992 році аеропорт отримав, а в 2005 році підтвердив статус міжнародного.

Аеропорт розмістився на території площею 170 га, має дві злітно-посадкові смуги: одна завдовжки 2626 м і завширшки 42 м, інша — завдовжки 655 м. Станом на 2016 рік тільки перша зі смуг перебувала у робочому стані. На території аеропорту розташовані каси з продажу авіаквитків, представництва авіакомпаній, пункт митного контролю, прикордонний пост, служба перевезень, зал офіційних делегацій, авіадовідка. На привокзальній площі є цілодобова платна автомобільна стоянка під охороною, кафе.

Аеропорт об'єднує роботу 16 служб та відділів, які обслуговують пасажирів, вантажний транспорт, чартерні рейси, кафе, автомобільний вантажний транспорт, оптову торгівлю паливом. На підприємстві працює понад 100 працівників.

У 2016 році аеропорт Рівне прийняв 6997 пасажирів. У 2015 р. повітряна гавань обслужила тільки 394 пасажира. Зростання пасажиропотоку в аеропорту Рівного стало можливим завдяки запуску чартерних програм. У липні 2016 року авіакомпанія Bravo Airways почала польоти за маршрутом Рівне-Анталія. У жовтні перевізник запустив чартерні рейси до Хургади та Шарм-ель-Шейху.

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Рівне

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook